Ciekawostki na temat Blue Monday
"Depresja to nie jeden dzień w roku, to czasem lata na skraju egzystencji, przepłakane tygodnie, miesiące wielkiej pustki"
Trzeci poniedziałek stycznia - „Blue Monday” - określa się jako najbardziej przygnębiający dzień roku.
Jaka była geneza jego powstania?
W roku 2005 firma PR-owa na zlecenie biura podróży Sky Travel, poprosiła psychologa Cliffa Arnalla, aby wskazał „najlepszy dzień na rezerwację lub kupno wycieczki”.
Arnall wyznaczył taki dzień w oparciu o pseudonaukowy wzór:
Wzór uwzględniał kilka zmiennych takich jak:
W – pogoda
D – miesięczne wynagrodzenie
d - zadłużenie
T – czas od Świąt Bożego narodzenia
Q – czas od złamania postanowień noworocznych
M – poziom motywacji
Na – potrzeba podjęcia działania
Koncept Blue Monday poprzez częste wykorzystanie w kampaniach reklamowych szybko zaistniał w kulturze masowej. Mimo, że brytyjski psycholog w 2010 roku przyznał, że jego równania nie miały sensu, ten dzień na stałe wpisał się w świadomość społeczną, jako najbardziej depresyjny dzień roku. Sam Arnall podkreśla, że „nigdy nie było jego intencją, aby Blue Monday był odbierany negatywnie, ale raczej żeby inspirować ludzi do podejmowania działania i odważnych życiowych decyzji”.
W portfolio firmy Polpharma znajduje się 6 produktów przeciwdepresyjnych.