Dział Naukowy Polpharma
Dział Naukowy Polpharma
Data publikacji 28.04.2022
Czas czytania ok. 5 min

Skrót informacji

Dzień 1 maja to obchodzone od 1890 roku międzynarodowe Święto Pracy (Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy), ustanowione w Polsce jako państwowe w roku 1950.

W tym dniu pragniemy zwrócić uwagę na kilka aktualnych problemów psychologicznych i społecznych związanych z aktywnością zawodową.

Stres w pracy

Według cyklicznie publikowanego raportu ADP „The Workforce View in Europe” (opracowania bazującego na opiniach ponad 10 tys. pracowników ośmiu kluczowych gospodarek Europy) Polacy od wielu lat należą do najbardziej zestresowanych pracowników w Unii Europejskiej.

Rosnący poziom stresu staje się kluczowym zagrożeniem dla dobrostanu pracowników.  Dane z 2014:

zdj1.jpg

W raporcie z roku 2019 ponad 25% Polaków odczuwało stres w pracy codziennie, a ponad 28% - kilka razy w tygodniu. Mimo, iż w porównaniu z rokiem 2014 odnotowano ponad dwukrotny spadek liczby Polaków odczuwających stały stres, nadal pozostajemy najbardziej zestresowanym narodem Europy, odbiegając od średniej europejskiej o 8 p.p. W rankingu najlepiej wypada Holandia, w której codzienny stres odczuwa zaledwie 8% pracowników.

Do grup odczuwających najsilniejszy stres należą: pracownicy sektora sprzedaży, mediów, marketingu, branży gastronomicznej, rekreacyjnej i usług finansowych oraz  pracownicy służby zdrowia. Najmniej zestresowani są pracownicy sektora IT.

Zestresowany, czyli mało produktywny

Stres jest wymieniany jako jeden z głównych czynników uniemożliwiających efektywną pracę. Niemal 11 proc. zatrudnionych podaje go jako barierę ograniczającą produktywność. Najczęściej przyznają to młodzi pracownicy poniżej 24 roku życia (ponad 21%), a najrzadziej – najstarsi w wieku>

Mówienie otwarcie na temat zdrowia psychicznego

Przewlekły stres zwykle prowadzi do wypalenia zawodowego

Sytuacja staje się powoli oczywista dla pracodawców

Pracownicy biorą odpowiedzialność za własny dobrostan psychiczny i emocjonalny

Great Resignation

Jaki będzie pracownik przyszłości?